Stánky

Mapa působení a aktivit různých společností, spolků, osobností v duchu anthroposofie

Anthroposofická společnost

Anthroposofická společnost je dobrovolným, otevřeným a nezávislým sdružením občanů. Spolu s obdobnými společnostmi v jiných zemích se hlásí ke Všeobecné antroposofické společnosti, založené na Vánočním sjezdu 1923/24 a k jejímu centru, Svobodné vysoké škole pro duchovní vědu při Goetheanu v Dornachu ve Švýcarsku.
Je nezávislá na politických hnutích, na státních a hospodářských orgánech. Klade si za úkol pečovat o poznatky anthroposofie, seznamovat s nimi veřejnost a uplatňovat podněty anthroposofie v různých oborech života. V této souvislosti odmítá dogmata i sektářství všeho druhu.

Kontakt: https://www.anthroposof.cz/ info@anthroposof.cz 

Obec křesťanů

Název „Obec křesťanů — Hnutí za náboženskou obnovu“ již prozrazuje hlavní rysy našeho náboženského společenství: Cítíme se být křesťany, tedy hlásíme se k Ježíši Kristu, jeho učení, utrpení, smrti a zmrtvýchvstání; nepovažujeme se však za církev vázanou určitým vyznáním, nýbrž za obec otevřenou všem lidem bez ohledu na rozdíly v jejich konkrétních náboženských představách; jsme hnutím, které usiluje o obnovu náboženského života způsobem přiměřeným dnešnímu člověku.

Kontakt: https://www.obec-krestanu.cz/ obec-krestanu@volny.cz 

VZDĚLÁVÁNÍ

Waldorfské školky, školy a lycea

Waldorfská pedagogika je unikátní aplikací atroposofické moudrosti o člověku. Pracuje s novým poznáním o člověku a rozvíjí nové pojetí žáka v obraze, který má základ v díle Rudolfa Steinera Všeobecná Nauka o člověku. V podmínkách Česka se v se začali systematicky vzdělávat učitelé v tříletem projektu s názvem „Učitelské vzdělávání a pedagogika jako evropský úkol“. Waldorfská pedagogika má celostní charakter, to znamená, že rozvíjí u žáků v rovnováze myšlení, cítění a vůli.

Učební plán, který respektuje Rámcový vzdělávací program v ČR, je inspirací pro orientaci výuky, jež respektuje individualitu a identitu dětí a dospívajících. Doufejme, že dosavadní vyučující zažehli ohěň nového přístupu k budoucímu vývoji člověka, který bude sdílet další generace učitelů waldorfských mateřských, základních škol a středoškolských lyceí.

Kontakt: Asociace waldorfských škol, www.waldorf.cz

Kontakt: Asociace waldorfských mateřských škol, www.awms.cz

VZDĚLÁVACÍ A KOMUNITNÍ CENTRA

Farmářská škola

Usilujeme o znovuoživení půdy, trvale udržitelné postupy, důstojné zacházení se zvířaty a obnovení života na venkově. Chceme vzdělávat a podporovat mladé zemědělce, kteří budou mít chuť zakládat nové statky a přispívat tak k obnově udržitelného hospodaření, zdravé krajiny i života na venkově.

Kontakt: Jiří Prachař, https://farmarskaskola.cz/info@farmarskaskola.cz

Akademie sociálního umění Tabor

Akademie sociálního umění Tabor se zaměřuje na rozvíjení znalostí a dovedností v oblasti léčebné pedagogiky, sociálně a umělecké terapie (dramaterapie, muzikoterapie, arteterapie…). Anthroposofická léčebná pedagogika je obor vycházející z anthroposofie zahrnující výchovu, vzdělávání, diagnostiku a terapii dětí a mladistvých s určitým zdravotním či sociálním postižením na základě anthroposofického pohledu na člověka a jejím východiskem je mezioborová spolupráce pedagogiky, medicíny a sociálního elementu.

Studium vychází z anthroposofické antropologie a je založeno na setkání se sebou i s ostatními na základě sociální a umělecké terapie. Studenti pracují na probuzení vlastních schopností a učí se řadě dovedností posilujících jejich osobnost.

V rámci procesu výuky je důraz kladen v první řadě na interaktivitu, vlastní prožitek a sebepoznání studentů. Akademie usiluje o rozvíjení individuálního myšlení a tvůrčího potenciálu v člověku. Kromě této složky akcentuje také etický aspekt, který je vysoce důležitý v daných oborech a tím je schopnost empatie. Snažíme se tak u našich studentů zvyšovat nejen úroveň jejich faktického vzdělání, ale také sociální inteligenci nezbytnou v oblasti sociální práce.

LÉČEBNÁ PEDAGOGIKA A SOCIÁLNÍ TERAPIE

Antroposofická léčebná pedagogika je obor zahrnující výchovu, vzdělávání, diagnostiku a terapii dětí a mladistvých s určitým zdravotním či sociálním postižením na základě antroposofického pohledu na člověka a jejím východiskem je důsledná mezioborová spolupráce pedagogiky, medicíny a dalších oborů péče o člověka.

Podstatou tohoto přístupu je vnímání člověka v jeho celistvosti jako jednoty těla, duše a ducha (třech článků lidské bytosti). Prostřednictvím důkladné znalosti antroposofické nauky o člověku a skrze přesné pozorovací schopnosti vede antroposofická léčebná pedagogika k ucelenému poznání daného jednotlivce, které je východiskem pro zvolení pedagogicko - terapeutického postupu.

Cílem takovéhoto postupu je vytvořit podmínky a podpořit procesy v tělesném, duševním i duchovním vývoji, které danému jedinci umožní maximálně rozvinout jeho potenciál. Tyto principy jsou využívány a uplatňovány i v práci s dospělými jedinci s postižením, zde se však v anthroposofickém prostředí používá pojem „sociální terapie“.

Asociace pro léčebnou pedagogiku

Asociace pro léčebnou pedagogiku, sociální a uměleckou terapii v ČR sdružuje organizace, iniciativy i jednotlivce, kteří se v České republice věnují léčebné pedagogice, umělecké terapii a práci v sociální oblasti na základě antroposofického poznání.

Asociace pro léčebnou pedagogiku, sociální a uměleckou terapii v ČR: lecebnapedagogika.org

Členové:

  • Nadace Tábor a Centrum Tábor, z. s. (sociálně terapeutické společenství), nadacetabor.cz
  • ZŠ a SŠ waldorfská a dílna Jinan (textilní dílna, dřevodílna, zahrada), dilnajinan.cz
  • Akademie sociálního umění TABOR, z. s., akademietabor.cz
  • Dílna Eliáš, z. s. (keramická dílna a svíčkárna), dilnaelias.cz
  • Společenství Dobromysl, z. s. (týdenní stacionář, infocentrum), dobromysl.info
  • Camphill na soutoku, z. s. (camphillské společenství, svíčkárna, statek), camphill-na-soutoku.cz
  • Dílna Gawain, z. s. (textilní dílna a dřevodílna), gawain.cz
  • Via Roseta o. p. s. (výtvarně – textilní Ateliér Via Roseta a Eliášův obchod), viaroseta.cz
  • Sociální atelier TILIA, z. s. (dřevodílna), atelier-tilia.cz
  • Lemniskáta – život bez bariér, o. p. s. (papírenská dílna), lemniskata.cz

Camphill na soutoku, z.s.

Camphill na soutoku, z.s. je dobrovolným sdružením navazujícím na tradici a historii světového camphillského hnutí, které vytváří vesničky dávající příležitosti lidem se speciálními potřebami se učit, pracovat a společně žít v přátelském a respektujícím prostředí. Podnět ke vzniku Camphillu na soutoku, z.s. (tehdy Camphill České Kopisty o.s.) dali Petr a Turid Nejtkovi.

Camphill na soutoku, www.camphill-na-soutoku.cz

Sociálně terapeutická dílna Jinan při ZŠ a SŠ waldorfské.

Škola pracuje se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Menší část našich absolventů z důvodu svého vážnějšího postižení těžko hledá uplatnění na běžném trhu práce, pro ně a další lidi s mentálním a fyzickým postižením vznikla naše dílna.  Naším přesvědčením je, že přirozenou lidskou potřebou je zapojit se do společenství smysluplnou prací. V dílně pracujeme s přírodními materiály: dřevem, vlnou, textilem, také se staráme o školní zahradu, o školní slepice. Z těchto činností si klient individuálně vybírá, co ho zajímá a baví. Každý má jiné schopnosti a možnosti, které se snažíme respektovat. Taková práce pomáhá k začlenění, rozvoji pracovních dovedností, udržuje rytmus dne, přispívá k dobrému pocitu klientů dílny, kteří vidí, že jejich výrobek je někomu užitečný či někomu udělal radost.

Kontakt: Monika Kočová, https://dilnajinan.cz/dilnajinan@centrum.cz

Sociální podnik Jasan, s.r.o.

Zakladatelé inspirováni Camphillským hnutím založili sociální podnik jako první krok, který by měl vést k postupnému vytvoření společenství zdravých lidí a lidí se speciálními potřebami žijících v areálu bývalého JZD ve Velkých Hostěrádkách (dnes ekofarma PROBIO) a snažících se ozdravně působit na okolí skrze své aktivity. K uskutečňování tohoto cíle začal Jasan pečovat o sad a pastviny či zajišťovat vzdělávací akce. Dále na hektaru orné půdy pěstuje zeleninu pro podílníky KPZ a k výrobě produktů jako pesta, sirupy, džemy, chutney atd. Také sazí v okolí farmy ovocné stromy a keře. V loňském roce své aktivity rozšířil o úzkou spolupráci s Waldorfskou školou Brno a stal se tak školním statkem. Do těchto činností zapojuje lidi znevýhodněné na trhu práce věkem a osoby se zdravotním postižením. V r. 2023 zřizují členové Jasanu spolek pro založení faremní školky waldorfského typu Jasánek a sociální služby inspirované camphillským hnutím

Sociální podnik Jasan, www.spjasan.cz

Spolek Kulatý stolek,z.s.

Spolek byl založen v létě roku 2023 za účelem zřízení lesní školky (lesního klubu) a sociální služby přímo na farmě ve Velkých Hostěrádkách. Nyní má šest členů, kteří již na farmě působí v různých organizacích. Lesní klub pod vedením Anny Vangelovy již funguje a  má zázemí v jurtě. Děti  často přicházejí do styku s hospodářskými zvířaty, chodí do nedalekého lesa a zkouší si i drobné prácev zemědělství. Celý koncept školky vychází z waldorfské a lesní pedagogiky. Snahou do budoucna je, aby se v areálu statku zřídila sociální služba a  vybudovalo se ubytování pro lidi se speciálními potřebami, kteří budou sousedit s členy sociláního podniku a spolku, kteří na farmě již žijí. Vedle volnočasových aktivit, které by měly rozvíjet jejich potenciál (aktivizační činnosti, arteterapie, muzikoterapie aj.), jim zde bude poskytnuta i možnost zaměstnání v zelinářství, ve zpracování a do budoucna i v jiných řemeslných činnostech.

Kontakt: Jiří Hřivna, https://spjasan.cz/jiri.hrivna@spjasan.cz,

UMĚNÍ

Význam umění pro současného člověka z pohledu antroposofie

Všestranné poznání člověka založené na antroposofii představené Rudolfem Steinerem, je založeno na pochopení člověka jako bytosti, která má nejen fyzické tělo, ale toto tělo je prostoupeno i běžnému vědomí neviditelnými články: tělem éterným a tělem astrálním, ale především jeho Já, které tato těla propracovává a organizuje.

Výsledkem výzkumů a zkušeností řady antroposofů (Menschenwissenschaft durch Kunst, Die plastisch-musikalisch-sprachliche Menschenkunde, Heraus gegeben von Armin J. Husemann, Verlag Freies Geistesleben, 2007) je, že pochopení každého z těchto článků vyžaduje různý způsob poznávání. Pouze minerální povaha fyzického těla může být zkoumána za pomoci vědeckých metod, které jsou dnes běžně používány, resp. pouze tato stránka fyzického těla může být pochopena intelektem. Intelektem opírajícím se pouze o vědecké zkoumání smyslového světa se však k nadsmyslovému zážitku vyšších bytostných článků člověka nedostaneme.

Rudolf Steiner v řadě svých přednášek upozorňoval na to, že nejúčinnějším způsobem, jak připravit sám sebe na uvědomění si vyšších bytostných článků člověka, je vědomě prováděná umělecká činnost. K zážitku, jak éterné tělo působí na tělo fyzické, je možné se nejlépe dostat prostřednictvím modelování, které v nás probudí schopnost myslet plasticky ve formách. To, jak působí astrální tělo na tělo fyzické (zejména jeho rytmický systém, tj. dýchání a krevní oběh), může být zkoumáno prostřednictvím hudby. Čím na fyzické tělo působí organizace Já, může být zkoumáno skrze slovo.

Proto ti, kteří antroposofii zařadili do svého života, se vzájemně sebe neptají, zda se prakticky zabývají nějakým uměním, ale otázka zní: jakým uměním se zabýváš – či častěji v množném čísle – jakými uměními se zabýváš? Neboť různá umění propracovávají spojení mezi různými bytostnými články. Souvislosti bytostných článků člověka s různými typy umění Rudolf Steiner popsal v přednáškách, které byly shrnuty do knihy Umění ve světle mysterijní moudrosti. Fyzické tělo, kterému vtiskuje svoji zákonitost tělo éterné, je prostoupené prostorovým systémem siločar, které když odpoutáme od sebe a uspořádáme podle nich hmotu, vzniká architektura. Duch potřebuje takovou formu, aby se mohl skrze ni projevit. Pokud forma už není naplňována duchem, který jí přináleží, rozpadá se. Zkoumáním různých typů architektury tak můžeme zkoumat ducha, který se skrze ni v daném historickém období projevoval. Pokud do prostoru promítneme zákonitosti éterného těla, které obdrželo od těla astrálního, vzniká plastika či socha. V malířství žijí zákonitosti astrálního těla (jeho vnitřního prožitku) projevené v éterném těle. Hudba obsahuje zákony Já stlačené do podvědomí, do astrálního těla. Pokud se duchovní svébytí (ze kterého jen pozvolně v současné době začínáme tvořit svůj vnitřní článek) ponoří do Já, vzniká poezie. Pokud se životní duch vnoří do duchovního svébytí, vzniká eurytmie.

To je však jen hrubě načrtnutý přehled. Jak Rudolf Steiner upozorňuje, každý ze sedmi bytostných článků se opět skládá ze sedmi částí (vznikajících vzájemným prostupováním a spolupůsobením těchto článků). Dohromady tedy máme 49 článků. Každý z nich je různými uměními uchopován, proměňován a zušlechťován specifickým způsobem. Se svým uměleckým prožíváním, a tím i vědomým poznáváním sebe samých, jsme jen na začátku. Vědomě vytvářené umění nám může přinést intenzivnější duchovní rozvoj. Vyšší úrovně vědomí nám zase umožňují nové umělecké prožitky a tvorbu nových uměleckých děl, kde např. výtvarné umění bude prostoupeno hudební náladou a hudba budoucnosti bude zase plastičtější, bude stále hlouběji pronikat do tajemství tónů a spojovat člověka s hudbou sfér. Vědomě prováděné umění nám otevírá naši budoucnost.

text poskytla Světlana Kloučková

Goetheanistické umění

Goetheanistické umění vychází z fenomenologického pozorování jevů kolem nás, hlavně přes pohled nauky o metamorfóze, kterou poprvé zviditelnil veřejnosti J. W. Goethe a později rozvinul Rudolf Steiner a jeho následovníci. Zákony metamorfózy ve vývoji země, minerálů, rostlin, zvířat a člověka nám otevírají schopnost procítění a tím i pochopení jejich vývoje. Otevírají nám schopnost v pohybu přežít jako každá přítomnost vychází z předchozího vývoje a zároveň tvoří zárodek, východisko a naději vývoje do budoucnosti. Ve všech uměleckých oblastech se tento způsob nazírání na svět stává cestou nejen uměleckého, ale i intelektuálního a morálního rozvoje osobnosti umělce. Je to jedna z cest, které vedou k živému myšlení a ke svobodnému citovému uměleckému projevu, ale zároveň k zodpovědnosti vůči duchovním skutečnostem, které prostřednictvím svého umění umělec vyjadřuje. Výtvarná díla vytvořená s tímto vědomím se stávají pro své okolí léčivými bez ohledu na to, jaké téma znázorňují a jak jsou přetavena přes osobní zážitek umělce, protože vycházejí z poznání duchovních uměleckých zákonitostí. Goetheanistický umělec je schopen neustálého vývoje v prohlubování již nabytých poznatků. Dokáže je uchopovat vždy nově a nově je prožívat a zobrazovat. Bytostný projev skutečnosti se tak skrze jeho umění stává viditelným i pro diváka, a to v jakékoli vnější formě: kresbě, malbě, plastické tvorbě či architektuře. V současné době goetheanistické umění nabízí hledajícímu člověku uměleckou cestu, která spojuje individuální umělecký výraz s odpovědností vůči divákovi a láskou k pravdě. Goetheanistický umělec, který prošel řadou výtvarných cvičení a s plnou vážností se jim věnoval, má dobrý základ a je často připraven učinit rozhodnutí k terapeutické a pedagogické práci. Studium ho vedlo k tomu, aby byl připraven své zkušenosti předat dál, nejen skrze svá umělecká díla, ale také jako způsob terapie. Má všechny předpoklady porozumět situaci v jaké se jeho klient či žák ve svém vývoji nachází a přizpůsobit tomu své působení.

Akadémia Raphael o.z. organizuje v Bratislave 4 - ročné vzdelávanie goetheanistických umelcov a 5- ročné vzdelávanie antroposofických umeleckých terapeutov. Študenti počas týchto rokov prejdú uceleným procesom osobnostného rozvoja prostredníctvom spoznávania rôznych umeleckých a terapeutických techník a nadobudnú nové zručnosti v oblasti kresby, maľby a sochárstva plne vychádzajúc z poznatkov antroposofie a goetheanizmu. Štúdium poskytuje tiež možnosť zoznámiť sa so základmi iných umení vychádzajúcich z antroposofie, ako spev, eurytmia, tvorivá reč, práca na biografii, pedagogické a sociálne umenie. Štúdium je od tretieho ročníka možné rozšíriť o štúdium umeleckej terapie a základy antroposofického lekárstva.

Informácie o štúdiu: Jana Baníková  +421 903 164 031 janabanikova@seznam.cz

Rub Gallery Olomouc

Rub Gallery Olomouc byla založena v roce 2022 Davidem Vodou, historikem umění, průmyslníkem a sběratelem antroposofického umění. Orientuje mj. se na objevování zapomenutých jmen evropské antroposofické školy. Dosud prezentovala tyto antroposofické výstavy: Otakar Hudeček: Revolution in the Soul (2022), Hilma af Klint: Garden of Eden (2023). Na letošní rok připravuje ve spolupráci s pražským nakladatelstvím Arbor vitae, s Rudolf Steiner Archivem, Dornach a Oldřichem Hozmanem a studiem Arc výstavu Pražská antroposofická moderna / Prager anthroposophiche Moderne 1907–1953. Galerie pravidelně pořádá básnická čtení a kulturní program, vydává též edici Rub, v níž letos vyjde první česká monografie švédské antroposofky a průkopnice abstraktního umění Hilmy af Klint.

David Voda – Rub Gallery Olomouc, www. rubgallery.com

Architektura

Tak jako všechny obory lidských činností mají v anthroposofii základ poznání v duchovních oblastech, je tím i architektura. Rudolf Steiner navrhoval stavby, interiéry i nábytek. Architekturu, kterou navrhnul propojil s malířstvím i sochařstvím. Na příkladech uvidíme, jak se z duchovních sil, které nevidíme naším běžným zrakem postupně uskutečňují a zhušťují viditelné tvary v architektuře. Celý tento vznikající proces si přál uchopovat umělecky a jeho práce vyvrcholila v propracovávání staveb v Dornachu mezi lety 1913 až 1925. Ve všech přednáškách o architektuře a umění podněcoval, že do vznikajících tvarů je třeba nahlížet s uměleckým pociťováním. V celé stavbě I. a II. Goetheana je předestřena myšlenka duchovní evoluce člověka a lidstva. Je vyjádřena uměleckou řečí znaků. Jedna z jeho závěrečných vět z přednášky 21. května 1907 v Mnichově zní „Ve tvaru, v obraze, v barvě měl člověk vidět, co žije v jeho duši“. A později to upřesňuje v roce 1919 ve svých přednáškách ve Stuttgartu: „Vše je umělecky utvářené tak, aby stěna byla duchovně-duševně průhledná, abychom měli vnitřně dojem, že stěna přestává existovat. Každým záhybem je duše uváděna do takové nálady, že stěny cítíme duševně průhledné. Až do fyzické podstaty je to provedeno v oknech Goetheana. Vymyslel jsem princip skleněných výbrusů, kdy jednobarevné okenní tabule se zpracovávají tak, že jsou vyškrabány diamantem. Uměleckým dílem se stanou vlastně teprve tehdy, když skrze ně svítí vnější slunce, když je tedy utvořené spojení s vnějším světem. Prozařování slunce činí uměleckým dílem to, co bylo vybroušeno. Stěny jako by přestávaly existovat, když v nich nesedíme jako v uzavřeném prostoru, ale jako mikrokosmos jsme v bezprostředním spojení s makrokosmem. Ohledně formy podobně zacházíme se všemi uměleckými předměty. To musíme vyhledávat ve všech oborech života“.

Kontakt: Studio Arc, akad. arch. Oldřich Hozman, www.arc.cz

Modelování a malířství

V naší době duše vědomé by mělo malířské umění být, z mého pohledu, vyjádřením Ducha prostřednictvím umělcova díla. Svou snahou a svou uměleckou tvořivostí, by měl tvořící umělec skrze svého ducha, skrze své Já, dokázat  ve své duši uchopit duchovní zákonitosti a jejich zážitek za pomocí barvy, formy, pohybu mezi světlem a stínem, proměnit je a rozpohybovat tak, aby se ve smyslově-fyzickém světě staly srozumitelným vyjádřením Ducha na Zemi.

Malířské umění by ve své skutečné podstatě mělo svým projevem, tvořit prostředníka, duhový most barev, mezi nebem a zemí.

Pravé poslání tohoto umění by mělo být poznávající a vědomou duší umělce, oproštěnou od subjektivity, uchopeno, a v pokorné odevzdanosti a úctě, vedeno k vyjádření objektivního projevu Ducha prostřednictvím krásy a pravdy.

Pravé malířské umění svým působením a svými tvořivými silami podporuje nové poznání, oživuje a  omlazuje životní síly, povznáší duši k duchu jak u tvořícího umělce, tak i u pozorovatele jeho produchovnělého  díla. 

Akadémia Raphael, Jana Baníková, janabanikova@seznam.cz
Jana Koen, jana.koen@atelier-lindenbaum.at
Kamila Rízová, www.kamila-rizova.cz

Hudba a zpěv

Vědomé zpívání má pro duchovní rozvoj člověka v současnosti zcela specifický význam. Způsob našeho života nám dnes (bohužel) přináší velké oslabování životních sil, tj. éterného těla. To se na úrovni fyzického těla projevuje kromě jiného ztuhlostí našich tkání. Pokud jde o náš hlas, důsledkem toho je ztráta znělosti hlasu a omezení jeho pěveckého rozsahu. Zároveň je narušeno dýchání, což vede k mnohým nemocem, protože Já nemůže správně uchopit a organizovat naše bytostné články.
Pro náš duchovní rozvoj je však klíčové, abychom si své životní síly nejen uchovali, ale abychom je i dále rozvíjeli a kultivovali. Vědomý rozvoj myšlenkového rozlišování pravdy, skutečnosti od spekulativního mínění (což je nezbytným předpokladem pro vnímání souvislosti vyšších světů s naším smyslovým světem), sice začíná v éterném těle rozvojem středobodu v hlavě, ale, jak Rudolf Steiner uvádí v O poznávání vyšších světů, ke svobodnému ovládání éterného těla potřebujeme rozvinout jeho středobod na úrovni hrtanu. Jeho správné rozvinutí umožní jednak rozvoj středobodu v oblasti srdce, který zásadně ovlivňuje orgány astrálního těla a jednak našeho astrálního orgánu na úrovni očí (tzv. „třetí oko“).
Proto je pro nás, kteří se chceme rozvíjet prostřednictvím antroposofie, podstatné, zda náš hrtan dokáže vytvářet okrouhlé formy, tj. vydávat tzv. kulatý tón, zda naše znění dokáže dostatečně na každém tónu obsáhnout rovnováhu světla a tmy, lehkosti a tíhy, zda dokážeme posilnit bod mezi lopatkami a osvobodit ho od strachu a zda se naše znění dokáže dostatečně spojit s čistotou hlásek.

Při svém cvičení a zkoumání možností zpěvu, pokud jde o rozvoj a kultivaci životních sil, jsme se inspirovali zejména Školou odhalení hlasu Valbork Werbeck Swärdströmové a Praxí zpěvu Marie Führmannové. Na základě vlastních zážitků jsme si vědomi významu vědomě prováděného umění pro rozvoj člověka, a proto jsme kromě shora uvedených knih o zpěvu podpořili vydání i těchto knih: u vydavatelství Fabula v roce 2017 Umění ve světle mysterijní moudrosti od Rudolfa Steinera a u vydavatelství Franesa v roce 2018 Umělecké impulsy antroposofie (která obsahuje tato pojednání: Koloběh roku a sedm umění od Sergeje Prokofjeva, Umělecké impulsy sousoší Reprezentanta lidství od Sofie-Imme Atwood, Duchovně vědecké úvahy o hudbě od Waltra Blumeho a O nové harmonii od Jitky Koželuhové), v roce 2019 Dějiny hudby tentokrát trochu jinak od Jana Dostala, v roce 2022 Duchovní základy zpěvu od Olgy Henselové a v roce 2024 Metamorfóza v přírodě a umění od Petra Elsnera.

Tvořivá řeč

Základem tvořivé řeči jsou řečová cvičení vytvořená Rudolfem Steinerem pro výslovnost hlásek. Cvičení podporují prožitek základního charakteru hlásky. Cvičební texty jsou voleny tak, aby byly (často při šokující logické absurdnosti) v souladu s tímto charakterem. Tím dostávají cvičení zvláštní citový náboj a recitující je podněcován k výraznému vyslovování z celé své bytosti. Práce na vědomém „tvoření“ řeči umožňuje, proti dnešnímu civilnímu a stále nezřetelnějšímu způsoby mluvy, dospět i k výraznému uměleckému přednesu, k mnohobarevné jevištní mluvě i k důstojné kultické řeči.

Kontakt: František Sahula

Scénické umění

Anthroposofické scénické umění a herectví chce umělce a diváka vytrhnout z běžné rutiny řeči, pohybu, gest a mimiky. Chce v něm probudit zážitkem slova a hry vědomí o vnitřním člověku, v němž jsou činné vyšší síly. Proti pouhému naturalistickému napodobování staví Steiner pojem stylu. V anthroposofickém divadle jsou pohyb a řeč zvláštním způsobem stylizovány a režie včleňuje do hry také kostýmy výpravu a osvětlení takovým způsobem, aby vzniklo ve všech částech ladící souhrnné umělecké dílo. Kromě tvořivé řeči se scénické umění, především herecké, opírá o Dramatický kurz, který R.S. napsal pro profesionální herce, aby mohli své umění na jevišti uchopit nově s vědomým duchovním rozměrem, postupně také vzdělával i herce z amatérských řad. (Z tohoto kurzu také částečně vychází také slavná metoda Michaela Čechova.)Tento kurz byl sepsán především pro  protagonisty Mysterijních dramat - určitý druh kultických scénických dějů předvádějí spirituální cestu lidí, kteří jsou spolu karmicky (znovuvtělování a osud) spojeni. Při tom se odhalují v obrazech zpětného pohledu - do středověku, do staroegyptské doby - staré vztahy a děje mezi nimi a také bytostmi duchovního světa. Antroposofické scénické umění chce  probudit zážitkem slova a hry vědomí o vnitřním člověku, v němž jsou činné vyšší síly. Scénické umění a tvořivá řeč jsou tak vzdělávacími prostředky na esoterní cestě.

Markéta Pellarová Divadlo všem z.s.  www.kurzyherectvi.cz

Eurytmie

Eurytmie představuje pohybové umění zobrazující mluvené slovo nebo hudbu. Postavením těla a pohybem samotným se má zviditelnit, co se v člověku odehrává při naslouchání hláskám v řeči a co ve svém nitru
prožívá při poslechu hudby. Pracuje se s jednotlivými prvky řeči i hudby, zároveň vznikají pohybové prostorové formy, které odpovídajícím způsobem vyjadřují báseň nebo skladbu.

Podle toho, kde a za jakých okolností se s ní můžeme setkat, lze eurytmii nazývat jako jevištní, sociální, pedagogickou či léčebnou. Ve všech aspektech eurytmie jde především o hledání harmonie a rozvoj
ušlechtilosti lidství.

Kontakt: Eurythmea z. s., info@eurytmie.cz

Astrosofie

Antroposofie je cestou poznání, kterého člověk může nabýt díky vlastnímu myšlení, vlastnímu cítění a vlastní vůli.
Astrosofie, jako neoddělitelná součást antroposofie, nabízí zájemci novou cestu propojení člověka s hvězdným nebem a jeho zákonitostmi, jako živým Vesmírem. To vede k vědomí vlastního poslání každého člověka, k objektivnímu studiu karmy a biografie jednotlivých individuí i celých skupin a časových období.

Astrosofie dává pocítit a zhodnotit duchovní život individua před narozením, během pozemského života a po překročení prahu materiální existence. Dává nahlédnout do logiky inkarnací, pomáhá chápat bližní a brát na vědomí ohromné potenciální schopnosti každého člověka. Otevírá cestu k poznání bytostí duchovních hierarchií a k vědomé spolupráci s nimi.

Kontakt: Iva Kolková, steinerova.en@seznam.cz, Sylvie Richterová, sylvierichterova@yahoo.it

Řecká gymnastika
Řecká gymnastika je soubor pěti cvičení. Běh, skok, zápas, hod diskem a hod oštěpem. Cvičení jsou
upravena pro divadelní umění a práci s řečí. Přes přirozený pohyb harmonicky uvolňujeme fyzické
tělo a spojujeme se s dechem. Uvolněním bloků v našem těle můžeme následně mnohem svobodněji
pracovat s gesty a řečí. Při tomto pojetí gymnastiky nejsou důležité výkony, ale pravdivost a
opravdovost našeho jednání.

Kontakt: František Sahula

ZEMĚDĚLSTVÍ

Biodynamické zemědělství

Na naléhání zemědělců, kteří byli vnitřně osloveni anthroposofií, přijel v červnu roku 1924 Rudolf Steiner do východní části tehdejšího Německa, na statek hraběte Carla Keyserlingka v Koběřcicích u Vratislavi, aby zde k početnému publiku v osmi přednáškách promluvil o zásadách zdravého zemědělství. Zemědělství, které bere v úvahu nejen hmotu, ale i ducha v jeho členění na éterné, astrální a vlastní duchovní síly; které bere v úvahu jak Zemi v nejširším smyslu, tak i kosmos a jeho působení. Zemědělství, které usiluje o živou půdu a živé potraviny a které pracuje nejen s látkami, ale - a to především - se silami. Založil tak zcela nový směr, nazvaný později biologicko-dynamických hospodařením. Radomil Hradil - Úvod ke čtvrtému českému vydání Zemědělského kurzu.

Nadace Pro půdu, www. nadacepropudu.cz
Vinné sklepy Kutná Hora, www. vinokutnahora.cz
PROBIO obchodní společnost, www.probio.cz
Sociálně terapeutické centrum Tábor, www.nadacetabor.cz
Farmářská škola, www.farmarskaskola.cz

Demeter CS, z.s.

je sdružení biodynamicky hospodařících zemědělců, které patří k celosvětové organizaci Biodynamic Federation – Demeter International. Naším hlavním cílem je zpřístupnit poznatky a rozšířit povědomí o biodynamice a především jejím praktickém využití v zemědělství a to jak farmářům, tak i široké veřejnosti. Poskytujeme poradenství při přechodu na tento způsob hospodaření a současně se snažíme usnadnit českým a slovenským biodynamickým zemědělcům získat certifikaci Demeter (nejstarší BIO certifikát) za přijatelných podmínek a umožnit jim označovat své výrobky mezinárodně uznávanou značkou té nejvyšší kvality.V roce 2024 sdružuje 35 členů obhospodařujících přibližně 8 000 hektarů půdy, z nichž 60 % má certifikaci Demeter nebo je v přechodném režimu.

Kontakt: Jan Moser-Vavřička, Demeter CS, z.s., https://www.demetercs.eu/, info@demetercs.eu  

Svobodný statek na soutoku, o.p.s. – BIO zpracovna

Jsme pěstitelé a zároveň zpracovatelé bio zeleniny, ovoce a bylin již od roku 2012. Naše činnost je založena na biologicko-dynamickém zemědělství a jeho léčivém vlivu na krajinu a člověka. S tímto vědomím přistupujeme jak k pěstování, tak i zpracování našich výpěstků.  V našem provozu nám pomáhají lidé se speciálními potřebami, kteří se podílejí na zemědělské i zpracovatelské činnosti, což jim dává možnost začlenění do společnosti. Největší část našich výpěstků pěstujeme pro takzvané KPZ (komunitou podporované zemědělství), které funguje na principu předplacení úrody. Tím vzniká podpora a propojení pěstitele a odběratele. Svobodný statek na soutoku je součástí camphillského společenství na soutoku.

Kontakt: Kateřina Šimková, Svobodný statek na soutoku, o.p.s., www.svobodny-statek.cz/, www.zesoutoku.cz, katerina.simkova@camphill.cz 

Farma Kout, v.o.s.

Zemědělský statek, od roku 1997 biodynamicky obhospodařovaný, od roku 2004 s certifikací DEMETER. Kromě hospodaření samotného se věnujeme péči o krajinu a spolupracujeme s waldorfskými školami. Pravidelně na jaře a na podzim organizujeme setkání k přípravě biodynamických preparátů; termín je pohyblivý. K účasti se můžete připojit na základě emailu nebo telefonického dotazu.

Kontakt: Agnes Murbach, Joachim Dutschke, farma.kout@post.cz

Spirituální včelaření 

Spirituální včelaření se snaží porozumět darům včel v jejich duchovním obsahu a to především jako pomoc člověku na jeho cestě směřující do budoucnosti.

Kontakt: Spolek SRDCEVČELE, www.srdcevcele.cz

Světelný kořen

Světelný kořen (Dioscorea batatas) je unikátní rostlina s výjimečnými léčivými a výživovými vlastnostmi. V antroposofickém kontextu je světelný kořen považován za rostlinu schopnou uchovávat světelný éter, který harmonizuje člověka s přírodními a kosmickými silami. Tento kořen, bohatý na minerály, je ceněn nejen jako výživový doplněk, ale také jako superpotravina podporující růst úrovně vědomí člověka.

Pěstování a užívání světelného kořene přispívá k obnovení rovnováhy mezi člověkem a přírodou, přičemž zdůrazňuje harmonické propojení těla, duše a vědomí. Tento holistický přístup vychází z duchovního odkazu Rudolfa Steinera, jehož učení inspiruje k hlubšímu chápání zdraví a harmonie v širším kontextu života.

Kontakt: Monika Váňová; www.svetelnykoren.info

MEDICÍNA

Antroposofická medicína byla založena v roce 1920 lékařkou Itou Wegmanovou s pomocí doktora Rudolfa Steinera. První klinika vznikla ve Švýcarsku v Arlesheimu a další kliniky postupně vznikaly napříč Německem. Tato medicína má zastoupení na všech kontinentech a ve více než 40ti zemích Světa. Jedná se o medicínu integrativní, což znamená, že propojuje poznatky z klasické akademické medicíny a i z medicín přírodních. Zároveň propojuje vědu, spiritualitu a umění. V některých zemích, jako třeba ve Švýcarsku, je hrazena zdravotními pojišťovnami. Jde zde o poznání člověka s jeho složkou tělesnou, duševní i duchovní a jeho souznění s vesmírem, přírodou i kulturou. 

Mezi její terapeutické možnosti a prostředky patří kromě speciálně připravovaných antroposofických léků i léčebná eurytmie, arteterapie, rytmické masáže a zábaly, terapie řeči, biografické poradenství a další. Léky jsou připravovány speciálními harmonizačními procesy z produktů biodynamického zemědělství. Složky léků jsou z říše rostlinné, živočišné i minerální.Producenti léků jsou Německé a Švýcarské firmy (Wala, Weleda, Helixor a Abnoba). 

Kontakt: SALF - Společnost antroposofických lékařů a farmaceutů, z.s., https://www.salf.cz

Antroposofická medicína (AM) uznává současnou konvenční medicínu, vědecký výzkum a metody zkoumání na úrovni fyzického těla. Zároveň však rozšiřuje pojetí člověka i o úroveň duševní a duchovní a snaží se do svého obrazu zdravé a harmonické lidské bytosti plně integrovat i tyto aspekty. V tomto smyslu je možno označit AM za integrativní neboli celostní. V centru pozornosti antroposofické medicíny je vždy člověk jako ztělesnění harmonie všech složek. Tato harmonie je dynamická, v člověku neustále probíhají procesy, jež vyrovnávají všechny jednotlivosti v harmonický celek lidského zdraví. AM chápe nemoc jako vychýlení z rovnováhy. Podstata chorobného procesu spočívá v tom, že se v organismu odehrává něco, co se nezačleňuje do jeho celkové činnosti. Chorobný proces je tedy takový, který probíhá v nesprávnou dobu, na nesprávném místě nebo v nesprávné míře.  Antroposofická medicína je jedinečná i tím, že její nedílnou součástí je široká paleta terapií. Každá z nich pomáhá pacientovi na jiné úrovni a specifickým způsobem hledat cestu ke zdraví, která je zároveň v jistém smyslu i cestou osobního vývoje.

Kontakt: Sdružení pro antroposofickou medicínu z. s., https://antroposofickamedicina.cz/

TERAPEUTICKÉ ČINNOSTI

Rytmická masáž

Hlavním cílem rytmické masáže podle Dr. med. Ity Wegman  je harmonizace a udržování rovnováhy všech složek lidského organismu. Významně podporuje síly růstu a regenerace a zlepšuje vnímání sebe sama, vlastního těla a samotné duševní rozpoložení. Oslovuje takzvaný rytmický systém – srdce, krevní oběh a dýchání. Pozitivně ovlivňuje poměr dechu a pulzu, čímž podporuje vyrovnávající funkce celého organismu. Uvolňuje tonus v těle,  upravuje rytmus spánku a bdění, a uplatňuje se při terapii bolesti či psychických obtíží.

Kontakty: Iniciativa pro vzdělávání v rytmické masáži, www.rytmickamasaz.cz

Léčebná kosmetická péče Dr. Hauschka

Léčebná kosmetická péče Dr. Hauschka vychází z rytmických masáží. Pracuje rytmicky, každý úkon má svůj důvod a vede k hluboké relaxaci. Nejedná se o klasickou kosmetickou péči v oblasti hlavy. Propojuje hlavu s nohami. Lymfatická stimulace je středem ošetření a napomáhá celému procesu. Teplé komprese na obličej a dekolt příjemně uvolní a připraví pleť na čistící a pěstící fáze.

Kontakt:Johanka Černohorská, www.johanka-kosmetika.cz

Arteterapie

Antroposofická umělecká terapie (malování, kreslení, modelování) spojuje umění a uměleckou tvorbu, terapeutické procesy a antroposofický obraz člověka a světa. Klient vstupuje za pomoci terapeuta do tvůrčího procesu, který mu umožní probudit skryté léčivé síly, schopné ovlivnit duchovní, duševní a tělesné děje. Používáme umělecké prostředky jako barvy, formy, hlínu a jiný materiál a díky práci s nimi pomáháme procesu uzdravení. Arteterapie dokáže vytvořit nový nebo jiný vztah k sobě samému, i ke světu a jiným lidem. Má vliv na biologické rytmické procesy jako je dýchání, krevní tlak, trávení, spánek. Vnáší do života nové pohledy a impulsy21. Léčebný proces působí blahodárně u velké řady psychických, psychosomatických a podpůrně i u některých tělesných onemocnění.

Kontakt: Jana Matulová, Ada Rosin, www.akademietabor.cz/cs/arteterapie

Léčebná/ Terapeutická eurytmie

Léčebná eurytmie je komplexní terapeutická metoda, vycházející z poznatků antroposofické medicíny. Znalosti přírodních věd o lidské tělesnosti doplňuje znalostmi duševního a duchovního rozměru člověka. 

Při terapii je pacient veden léčebným eurytmistou k pohybové aktivitě, která vychází ze znalosti kvality hlásek lidské řeči. Samohlásky a souhlásky jsou převáděny do pohybů končetin nebo celého těla. Hláska (tzn. pohyb) je ve vzájemném vztahu k procesům, které neprobíhají správně, a působí na ně korigujícím a uzdravujícím způsobem. Hláska se stává lékem.  Pacient vlastním tělesným pohybem přímo aktivuje své životní síly, aby se opět odpovídajícím způsobem začlenily do procesů v organismu. Cíleně reguluje a harmonizuje procesy v těle, zasahuje až do funkce jednotlivých orgánů a orgánových systémů. Terapeutická cvičení podporují vědomé vnímání vlastní bytosti. Léčebnou eurytmii lze využít i v prevenci a při rekonvalescenci.

Kontakt: Sdružení pro antroposofickou medicínu z. s., Terapie: Léčebná eurytmie

Bothmerova gymnastika

Bothmerova gymnastika je soubor tělesných cvičení a pohybových her, jejichž cílem je prohlubovat vnímání vlastního těla a jeho pohybu v prostoru. Kromě rozvoje pohybových dovedností posiluje cvičení Bothmerovy gymnastiky i celkovou tělesně duševní rovnováhu a odolnost.

Historie tohoto cvičení sahá do dvacátých let minulého století, kdy Fritz von Bothmer, učitel tělesné výchovy na první Waldorfské škole ve Stuttgartu v Německu, vypracoval speciální metodiku tělesné výchovy pro waldorfské školy. Během posledních třiceti let prochází použití této metodiky procesem obnovy, jejímž hlavním iniciátorem je organizace Bothmer Movement International. Cvičení a techniky Bothmerovy gymnastiky jsou používány ve školách, ve vzdělávání dospělých, v léčebné pedagogice a fyzioterapii. Pod záštitou organizace Bothmer Movement International probíhá studium této metody v několika zemích celého světa včetně České Republiky.

Kontakt: Otevřený prostor,  otevrenyprostor.cz

Spacial Dynamics

Spacial Dynamics je pohybová terapie, kterou vyvinul americký šermíř a psycholog Jaimen McMillan. Intenzivní gymnastika s různými pohybovými, terapeutickými technikami vytvořila metodu, která nás učí, jak využívat svůj vlastní prostor k péči o zdraví těla a k srdečnému a objektivnímu vztahu s okolím. Tato technika posiluje vztah mezi lidským tělem a okolním prostorem, což má léčivý účinek. Učí vnímat prostor jako živou sílu pro pohyb stejně jako tělo samo. Zdravý pohyb předchází zraněním a opotřebení a oživuje vnímání vlastního těla, zlepšuje koncentraci a vnímavost vůči světu a lidem. Součástí metody je technika modelování, kdy se rukama sleduje proudění těla, což přináší úlevu, zlepšuje držení těla a předchází bolestem pohybového aparátu.

Kontakt: Daniela Menschyova, www.spacialdynamics.sk

Muzikoterapie

Anthroposofická muzikoterapie je mezi muzikoterapeutickými přístupy jedinečná svým celistvým pohledem na člověka jako na bytost tělesnou, duševní i duchovní. Vychází z vědomí, že hudba ve svých jednotlivých oblastech, jako je například melodická stavba písně, zákonitosti harmonie a rytmu nebo vzájemné vztahy jednotlivých tónů, nese pevný řád, který člověk nevymyslel, ale objevil. Rozumí analogiím hudebních fenoménů s životními procesy člověka a může tak rovnoměrně léčivě působit v oblastech myšlení, cítění  a vůle.

Pokud dokážeme tyto zákonitosti vědomě uchopit a umělecky s nimi pracovat, můžeme člověku zprostředkovat zážitek tohoto vyššího řádu a tím pomáhat vyrovnávat různé "disharmonie" v jednotlivých životních oblastech.  Tento umělecko terapeutický přístup zahrnuje kromě práce s vlastním hlasem i práci s různými skupinami hudebních nástrojů, které se snaží používat rovnoměrně. Není tak akcentována pouze jedna nástrojová skupina, jako např. rytmické nástroje. 

Kontakt: Jan Chromeček, jan.chromecek@akademietabor.cz

Chirofonetika

Chirofonetika je léčebná metoda, při níž je k uzdravujícím procesům přizvána řeč, přesněji řečeno specifické kvality jednotlivých hlásek. Tento léčebný způsob vyvinul rakouský logoped Alfred Baur, který vedl v Linci společně se svou manželkou lékařkou Institut pro terapii řeči. 

Při své práci se setkal s nemluvícím chlapcem, kterému žádná známá logopedická metoda nepomáhala. Začal mu tedy poklepávat místo na zádech mezi lopatkami a zároveň zpíval určitý tón. Tím se dráždí periferie slyšení. Chlapci se to líbilo, ale nepromluvil. Teprve poté napadlo pana Baura masírovat chlapci na záda charakteristické formy výdechového proudu jednotlivých hlásek, neboť ty ze své praxe dobře znal. Chlapec se postupně rozmluvil. Časem se ukázalo, že chirofonetika působí nejen v oblasti logopedie, ale i v mnoha oblastech u dětí i dospělých.

Kontakt: Seznam terapeutů chirofonetiky, https://www.chirofonetika.cz/

Psychofonetika

Psychofonetika – zvuková stránka duše. Jedním z impulzů Rudolfa Steinera pro pochopení vývoje člověka bylo dílo nazvané „Psychosophie“. Ze všech jeho děl bylo nejméně pochopeno, nejméně prezentováno, nejméně publikováno v překladech. Dlouhou dobu byla Psychosofie opomíjena, než se jí ujal v 80tých letech 20.století vystudovaný psycholog Yehuda Tagar. Po prostudování Psychosophie a dalších děl Rudolfa Steinera se rozhodl uvést ji do praxe. Za tímto účelem vyvinul metodu - Psychofonetiku, která plně využívá poznatků a doporučení Rudolfa Steinera. Rozhodl se tuto metodu vyučovat a založil PACE – Psychosophy Academy of Central Europe v Anglii. Své učení přenesl rovněž do ČR a SR. Psychofonetika je cestou antroposofického osobního rozvoje směřující ke kultivaci nových schopností vyššího vědomí a vnímání. „Dotkni se své duše a ona začne zpívat." Psychofonetika umožňuje lidem rozmlouvat se svoji duší, rozpouštět problémy, které duší trápí a umožňovat
jí tak klidné a harmonické soužití s tělem člověka, ve kterém žije. Pomocí nástrojů Psychofonetiky můžeme duši vidět, slyšet a plně vnímat.

Kontakt: Ľubica Havelková, Lubica@seznam.cz; Mgr. Eva Šrámková, www.jogajinak.cz

SOCIÁLNÍ TROJČLENNOST

Jaká by měla být společnost, aby byla zdravější než ta nynější. Honba za mocí a finančním ziskem vede lidstvo k čím dál větší sociální nerovnováze, k nekontrolovanému zneužívání přírodního bohatství, k ničení přírody a našeho životního prostoru, ke společnosti, která je vnitřně nemocná. Současná demokracie sice umožňuje svobodu slova, víry, umění, shromažďování, ale tři základní složky, jak je definoval Rudolf Steiner v pojednáních o trojčlennosti sociálního organismu, to je politika, ekonomika, kultura, nejsou ve vzájemné synergii. Toto členění nemá v úmyslu dělit společnost na tři složky, ale upozorňuje, že k těmto třem oblastem je nutno mít diferencovaný přístup.

Každá z těchto tří částí má svůj specifický a nezastupitelný úkol a každá z nich potřebuje ke svému zdravému rozvoji v rámci celku určité podmínky. Svoboda se vztahuje ke kulturní a duchovní sféře, včetně školství, rovnost musí vládnout před zákonem a idea bratrství být výchozí v ekonomicko-hospodářské oblasti. 

Kontakt: Zdeněk Beil, http://zdenek-beil.bloger.cz

ANTHROPOSOFIKÁ VYDAVATELSTVÍ

Po celá desetiletí vlády fašismu a komunismu nebylo možné v naší zemi vydávat antroposofickou literaturu. Překlady knih Rudolfa Steinera se šířily tajně, přepisované na psacích strojích. Po revoluci v roce 1989 se vydávání této literatury jako první ujalo nakladatelství Baltazar, následovala vydavatelství Ioanes a Éós. V současnosti se vydávání knih s antroposofickou tematikou věnují nakladatelství Anthroposofické společnosti Studium, Opherus, Malvern, Michael, Fabula a Franesa. Knihy zaměřené na waldorfskou pedagogiku vydávají Akademie waldorfské pedagogiky a Asociace waldorfských škol. Vydavatelství Franesa provozuje na svých webových stránkách e-shop, kde je možné zakoupit knihy všech těchto vydavatelství.

Kontakt: Franesa spolek pro anthroposofickou osvětu, www.franesa.cz

ANTHROPOSOFICKÉ LÉKY A KOSMETIKA

Weleda, www.weleda.cz
Argital, www.argital.cz

Atelier GAF

Goetheanismus je přírodní věda obohacená o umělecké vnímání a pochopení principů působících v živých organismech. Základem je nezaujatá, detailní a zároveň co možná bohatá fenomenologie. Důležité je poznání souvislostí a především proměny v čase - v živé přírodě není nic statického. Poté navazuje umělecké vnímání a co možná otevřené myšlení.
Zahrnuje v sobě “mindfulness” a jako přístup nebo metodu lze aplikovat na pozorování resp. poznání jakéhokoliv objektu, nejen rostliny, zvířete nebo minerálu, ale i situace, události, pocitu, dítěte, pacienta, vztahu atd.
Jak poznám, že mám sklon být goetheanistou? Když si přeji poznávat přírodu, abych se s ní spřátelil a ne ji využil ke svému záměru.
Atelier GAF, www.ateliergaf.cz